Klientské změny – co o nich potřebujete vědět?
Chcete si koupit byt, ale nevyhovuje vám uspořádání příček a vnitřních dveří? Nebo si možná myslíte, že je v bytě příliš málo zásuvek? Máte raději sprchu než vanu? Navrhování bytu neznamená, že se musíte vzdát svých snů a zvyků – využijte svého práva na změny a stavební úpravy v bytě, které vám umožní přizpůsobit si budoucí byt svým potřebám.
Co přesně znamenají změny a stavební úpravy v bytě? Co všechno lze v rámci těchto úprav změnit? Jsou všechny klientské změny vůbec proveditelné? Vyžadují přepracování celého projektu? A s jakými náklady je třeba počítat?
Na tyto otázky odpovíme v následujícím článku. Pokud plánujete koupi bytu a zajímá vás, co všechno můžete upravit oproti původnímu projektu, zůstaňte s námi.
V tomto článku:
1. Klientské změny– co to je? V čem spočívají klientské změny v novostavbě ?
2. Klientské změny u developera – co to obnaší?
3. Klientské změny – vyplatí se tuto možnost využít?
4. Klientské změny – co s nimi dál? Změny v projektu
Klientské změny– co to je? V čem spočívají klientské změny v novostavbě ?
Co jsou klientské změny v novostavbě? Jednoduše řečeno, jde o úpravy, které si kupující může objednat u developera během výstavby, aby přizpůsobil byt, dům nebo nebytový prostor svým potřebám. Tyto změny se týkají využití prostoru – od přesunu příček až po rozmístění zásuvek – a umožňují navrhnout budoucí bydlení přesně podle vlastních představ.
Mezi klientské změny patří zpravidla změny dispozice příček, uspořádání zásuvek a osvětlení, ale i dispozice vody, kanalizace a elektroinstalace. V některých případech to může zahrnovat také výši nájemného, částku nákupu nebo podmínky nákupu. Někdy jde také o změnu způsobu využití prostorů – z bytových na komerční nebo naopak.
Klientské změny v teorii a praxi – jak to vypadá?
Klientské změny mají budoucím najemcům usnadnit užívání prostorů. Developer si má vaše návrhy na klientské změny prostudovat, ale nemusí je všechny schválit ani realizovat. Které klientské změny určitě neprovede? Určitě takové, které výrazně zasahují do konstrukce stavby a jsou v rozporu s platným stavebním zákonem. Mimořádně široký rozsah klientských změn může také výrazně prodloužit pracovní fázi, se kterou developer prostě nemusí souhlasit.
Klientské změny a fáze výstavby, tedy kdy zavést klientské změny? Rámec pro klientské změny
Kdy máme nahlásit změny dispozice bytu, úpravy elektrických bodů nebo změny uspořádání stěn? Než začnete o změnách vůbec jednat, musíte s developerem podepsat smlouvu o klientských změnách a protokol změn. Teprve když se prostory formálně stanou vašimi, můžete navrhovat úpravy.
Smlouva s developerem musí jasně uvádět termín, do kdy můžete klientské změny nahlásit. Ujistěte se, že jej zaškrtnete, pokud chcete hlásit klientské změny, protože smlouva často přesně popisuje rozsah a termín zavedení klientských změn.
Klientské změny v novostavbách a smlouva s developerem
Klient musí nahlásit změny developerovi písemně. V žádosti jasně uvede rozsah navrhovaných úprav a podrobně je popíše. Tento dokument zahajuje proces klientských změn a umožňuje developerovi ověřit, zda jsou navrhované úpravy technicky proveditelné z hlediska stavby a instalací.
Klientské změny u developera – co to obnaší?
Rozsah zavedených změn se může lišit. Změnit uspořádání stěn bývá náročnější než přidat dvě nebo tři elektrické zásuvky v obývacím pokoji. Co obnáší klientské změny a jak souvisí s časem? Přizpůsobení prostorů potřebám kupujícího může chvíli trvat, pokud nahlásíme klientské změny v podobě větších úprav.
Klientské změny zahrnují úpravy, které mají budoucím nájemcům zajistit pohodlnější využívání prostorů. Rozsah zavedených změn tedy může zahrnovat: změnu uspořádání příček, směr otevírání dveří, umístění a počet elektrických zásuvek, jiné elektrické kabely, velikost a modely parapetů, barvu dveřních křídel, umístění radiátorů a rozvodů osvětlení.
Provádění klientských změn nesmí být v rozporu s platnými předpisy stavebního práva.
Klientské změny - ceník
Ceník se může lišit a před provedením změn v bytě byste si jej měli důkladně přečíst. Ceník klientských změn, za který si developeří účtuji administrativní poplatek se může pohybovat v rozmezí od 10 až třeba do 50 000 Kč. Ovšem k tomu musíte připočítat cenu za samotné provedení změn.
Klientské změny – vyplatí se tuto možnost využít?
Změna dispozice bytu, změna dispozice stěn nebo drobné úpravy osvětlení se pro vás jako budoucího uživatele mohou ukázat jako požehnání. Pokud tedy hned víte, že se vám dispozice bytu nelíbí, vyplatí se klientské změny jednoduše nahlásit. Ve fázi podpisu smlouvy s developerem snadno provedete i změnu umístění stěn.
Zvažte náklady na klientské změny a ověřte, které úpravy můžete provést.
Změna umístění stěn stojí až několik desítek tisíc korun, zatímco jiné práce, instalace přípojek, uspořádání elektrických zásuvek mohou stát od cca 150 do 1000 Kč za kus. Projekt klientské změny bude obsahovat podrobný ceník.
Klientské změny nelze provést, pokud požadované úpravy odporují stavebnímu zákonu.
Bytový architekt– vyplatí se ho najmout v případě klientských změn?
Změny v umístění stěn, úpravě designu bytu nebo rozmístění elektrických zásuvek vždy konzultujte s bytovým architektem. Proč? Protože profesionál vám pomůže navrhnout byt tak, aby byl pohodlný, funkční a odpovídal vašim představám. To platí zejména u větších úprav, které vyžadují důkladné promyšlení. Architekt zároveň ohlídá, aby nové dispoziční řešení splňovalo všechny zákonné požadavky.
Klientské změny – co s nimi dál? Změny v projektu
Klientské změny vám umožní přizpůsobit budoucí prostory vlastním potřebám. Pokud víte, že klientské změny potřebujete, nahlaste je včas – nejlépe ve fázi, kterou stanoví developer. Ten vám sdělí termíny, poskytne ceník a zajistí, aby výsledné bydlení odpovídalo vašim představám.